پشتیبانی

دسته‌ها

تحقیق مقاله پروژه درباره انواع عده و وضعیت زنان فاقد رحم

  • نام فایل: انواع عده و وضعیت زنان فاقد رحم
  • شناسه کالا: ۱۰۱۱۳
  • حجم فایل: ۱٫۱۲ مگابایت
  • فرمت: word , PDF
  • سایز کاغذ: A4 آماده چاپ با هر نوع دستگاه چاپگری
  • تعداد صفحات: ۳۱ صفحه
  • صفحه آرایی: بسیار مرتب، رنگی و قابل ویرایش
  • توضیحات ۱: قبل از چاپ، مشخصات تهیه کننده را ویرایش کنید (تهیه کننده مدیر سایت می باشد)
  • توضیحات ۲: پیشنهاد میشود از خرید این فایل از دیگر سایت های فروش پروژه های دانشجویی خوداری کنید زیرا این تحقیق را بصورت خام ، بدون ویرایش و بدون ویراستاری و با فونت های غیر استاندارد به شما عرضه می نمایند
  • توضیحات ۳: این تحقیق توسط مدیر سایت مرتب، صفحه بندی، فهرست گذاری، منابع، صفحه اول مشخصات، ویرایش شده، با فونت های استاندارد و سایز صفحات آن تنظیم شده است و آماده ارائه به اساتید می باشد
  • قیمت: ۶,۰۰۰ تومان

 

فهرست مطالب
چکیده
۱) حکمت تشریع عدّه
۱-۱) اطمینان از برائت رحم
۲-۱(  امکان رجوع زوج
۳-۱) حفظ حیات جنین
۴-۱) نشانه عزاداری
۲) مفهوم عده
۳) زنان فاقد عده
۱-۳) زنان غیرمدخوله
۲-۳) زوجه صغیره
۳-۳)زنان یائسه
۴-۳) زنان فاقد رحم
۱-۴-۳) دلائل اثبات عده
۲-۴-۳) دلائل عدم عده
۱-۲-۴-۳)عدم بارداری
۲-۲-۴-۳) عدم قاعدگی
۳-۲-۴-۳) تعارض برخی روایات
۴-۲-۴-۳)حل تعارض روایات
۱-۴-۲-۴-۳) اضطراب احادیث؛
۲-۴-۲-۴-۳) عمومیت روایات دسته دوم؛
۴)عده طلاق
۱-۴) عده طلاق زنان غیرحامل
۲-۴) عده طلاق زنان حامل
۵)عده در نکاح موقت
۱-۵) عده زنان غیر حامل در نکاح موقت
۱-۱-۵) مشهور فقهاء امامیه،
۲-۱-۵) شیخ مفید و ابن ادریس معتقدند:
۳-۱-۵) شیخ صدوق می‌نویسد:
۴-۱-۵) ابن عقیل عمانی معتقد است:
۲-۵) عده زنان حامل در نکاح موقت
۶) عده وفات
۱-۶) عده وفات غیرحامل
۲-۶) عده وفات زنان حامل
۷) عده زوجه غایب مفقودالاثر
۱-۷) اثبات مرگ زوج
۲-۷) اثبات حیات زوج
۳-۷) عدم اثبات حیات یا مرگ زوج
۸) پیشنهاد اصلاح قانون
۱-۸) ماده ۱۱۵۵ق.م:
۲-۸) به ماده ۱۱۵۴ ق.م.
۳-۸) ماده ۱۱۵۲ ق.م.
منابع

چکیده
احکام مربوط به عده زنان در قوانین اسلامی متناسب با کرامت و ارزش انسانی زنان وضع و تشریع شده است. این تکلیف (عده) آثار فقهی و حقوقی فراوانی به دنبال دارد و گستره آن بسیاری از زنان جامعه را شامل می شود؛ لذا شناخت دقیق این مسأله و تشخیص محدوده زمانی آن نسبت به حالات و وضعیت‌های مختلف زنان از اهمیت بسزایی برخوردار است، به ویژه اینکه امروزه با پیشرفت دانش پزشکی و امکان اخراج رحم، سوالات جدیدی نیز در این رابطه مطرح می شود، در این مقاله عده زنان در حالات مختلف از جمله عده طلاق، عده وفات، عده زنان باردار، عده در عقد موقت و زنان فاقد عده مورد بررسی قرار گرفته؛ همچنین عدم لزوم رعایت عده برای زنان فاقد رحم و نگه داشتن دو حیض در نکاح موقت پیشنهاد شده است.
مطابق مقررات اسلامی و قوانین موضوعه پس از انحلال نکاح، بر زنی که رابطه زوجیتش منحل شده لازم است تا مدت معینی از ازدواج مجدد خودداری نماید. این زمان انتظار، در فقه و قانون با نام «عده» شناخته شده و موضوع احکام و مقررات گوناگون قرار گرفته است. نگه داشتن عده در میان اقوام و ملل قبل از اسلام نیز بوده است؛ ولی از آنجا ‌که آنان برای زن هیچ شأن و منزلت انسانی قائل نبوده و با آنان مانند کالا رفتار می‌کردند، برای عده نیز سنن و تشریفات ضد انسانی و ظالمانه‌ای را اعمال می‌نمودند، به طوری که در بیشتر قبائل عرب معمول بود که چون مردی از دنیا می‌رفت پدر یا برادر یا خویشاوند دیگری، ردا بر سر زن می‌افکند و او را به ارث می‌برد یا مانع از ازدواج وی با دیگری می‌شدند و بدین‌وسیله مال و میراثش را تصرف می‌کردند. این سنت مذموم با ظهور اسلام و نزول آیه ۱۹ سوره نساء منع گردید (ر.ک. خزائلی، ۱۳۶۱: صص۱۰۰-۹۹)
همچنین برخی از زنان قبائل عرب در وفات شوهر به اقتضای آداب و سنن محیط؛ ملزم بودند حداقل یکسال تمام یا تا آخر عمر بر بالای قبر شوهر خود خیمه‌ای سیاه و چرکین بر پا نموده و لباس‌های مندرس و کثیف با رنگ‌های مشمئز کننده به ترتیبی که حکایت از عزا داشته، بپوشند و از هرگونه زینت و آرایش و حتی تنظیف و شستشو نیز برکنار باشند و همواره در آن خیمه به سربرند و به «هلع»  و تعزیه بپردازند و کسانی که می‌خواستند پس از اتمام یکسال یا بیشتر، از عده خارج شوند باید گوسفند یا حیوان دیگری را مدتی گرسنه و تشنه نگه می‌داشتند، سپس آن قدر حیوان را می‌زدند تا بمیرد و بعد سرگین شتر یا حیوان دیگری را برداشته و به نقطه دوری (کنایه از دور افکندن مصیبت ایام عده از سوی زوجه) پرتاب می‌کردند و بدین ترتیب از عده بیرون می‌آمدند (ر.ک. نوری،۱۳۶۰: ص۶۱۷؛ طباطبائی، بی تا: ج۲، ص۲۴۲). در هند نیز وقتی مردی از دنیا می‌رفت، برای رهایی روح آن مرد از تنهایی، زن او را با وی زنده زنده می‌‌سوزاندند.

۲) مفهوم عده
عِدِّه مدت زمانی است که زن پس از جدایی یا مرگ شوهرش باید از ازدواج خودداری کند. این مدت با توجه به نوع پایان ازدواج (مرگ همسر یا طلاق یا فسخ نکاح)، نوع ازدواج (دائم یا موقت) و شرایط باروری زن یا بارداری او متغیر است. فلسفهٔ وضع عده جلوگیری از اختلاط نسل و احترام به رابطهٔ زناشویی سابق و تعبد است.
در صورتی که زن در هنگام عده با مردی ازدواج کند ازدواج آنان باطل است و در صورت آگاهی از حکم عده ازدواج آن مرد و زن با یکدیگر برای همیشه حرام است. همچنین شوهر در هنگام عده طلاق رجعی حق دارد از طلاق رجوع کند. بطور کلی در عدهِٔ طلاق رجعی حقوق و تکالیف زن و شوهر نسبت به یکدیگر همچنان برقرار است؛ مثلاً شوهر باید به زن نفقه بدهد، در صورت مرگ یکی دیگری از او ارث می‌برد و اگر در زمان عده طلاق رجعی رابطهٔ جنسی خارج از چارچوب ازدواج با شخصی از جنس مخالف برقرار کنند در صورت وجود شرایط احصان (امکان تمتع در هر زمان) به حد زنای محصنه یعنی سنگسار محکوم خواهند شد.

کلمه «عده» به کسر عین و فتح دال مشدد، اسم مصدر «اعتداد» و از ریشه «عدد» گرفته شده که جمع آن عِدَد است (راغب اصفهانی، ۱۴۰۴ق: ص۳۲۴؛ قرشی، بی‌تا: ج۴، ص۲۹۹). واژه عدد در لغت به معنای، گروه و شمار کردن آمده، مانند: «و کلّ شی أحصیناه عدداً» (جن، ۲۸). عِدّه به کسر اول، شیء معدود است، چنانچه در مفردات آمده: «العده هی الشئ المعدود» (راغب اصفهانی، ۱۴۰۴ق: ص۳۲۴؛ ر.ک. فیومی، ۱۴۰۵ق: ص۳۹۶). عده زن مطلقه مدت معدودی است که باید در آن مدت زن از ازدواج خودداری نماید (فیومی، ۱۴۰۵ق: ص۳۹۶). «اذا طلّقتم النساء فطلقوهنّ لعدتهنّ و احصوا العدّه» (طلاق، ۱). عدّه در لغت به معنای جماعت و گروه نیز آمده: «رأیت عده رجال و عده النساء» (جماعتی مرد و زن را دیدم) همچنین: «عندی عده کتب» (تعدادی کتاب‌ نزد من است) (نجفی، ۱۹۸۱م: ج۳۲، ص۲۱۱)
عِدّه در اصطلاح فقهی عبارت است از: «مقدار زمانی که زن پس از انحلال نکاح به جهت مرگ شوهر یا به لحاظ اطمینان از پاک بودن رحمش از حمل یا به جهت تعبد شرعی با فرض یقین به برائت رحم از حمل، باید صبر کرده و از ازدواج مجدد خودداری نماید» (علامه حلی، بی تا: ص۱۴۷؛ بحرانی، بی‌تا: ج۲۵، ص۳۹۱). شهید ثانی می نویسد: «إنّها شرعاً إسم عده معدوده تتربّص فیها المرأه لمعرفه براءه رحمها او للتعبّد او للتفجّع علی الزوج، شرّعت صیانه للأنساب و تحصیناً لها عن الاختلاط» (شهید ثانی، ۱۴۱۳ق: ج۹، ص۲۱۳). (عده از دیدگاه شرعی زمان معینی است که در آن زمان زن باید به جهت اطمینان از برائت رحم از حمل یا به سبب مرگ شوهر صبر نماید، عده به منظور صیانت نسب ها و جلوگیری از آمیخته شدن آنها با یکدیگر تشریع شده است)
در آیات متعددی از قرآن کریم به مشروعیت و لزوم عده برای زنان پس از انحلال نکاح، تصریح شده، مانند: «و المطلّقات یتربصن بانفسهنّ ثلاثه قروء…» (بقره، ۲۲۸)؛ «واللاتی یئسن من المحیض من نسائکم إن ارتبتم فعدّتهن ثلاثه أشهر و اللاتی لم‌یحضن و اُولات الأحمال أجلهنّ أن یضعن حملهنّ…» (طلاق، ۴)؛ «و الذین یتوفّون منکم و یذرون أزواجاً یتربصن بأنفسهنّ أربعه أشهر و عشراً» (بقره، ۲۳۴)؛ «ثمّ طلقتموهنّ من قبل أن تمسوهنّ فمالکم علیهنّ من عدّه تعتدّونها» (احزاب، ۴۹). در ماده۱۱۵۰ ق.م. در تعریف عده آمده: «عده عبارت است از مدتی که تا انقضای آن زنی که عقد نکاح او منحل شده است، نمی‌تواند شوهر دیگری اختیار کند».

لطفا برای دیدن تصویر در اندازه بزرگتر بر روی آن کلیک کنید

6000 تومان – خرید

برچسب ها

مطالب پیشنهادی ما

دیدگاه های شما